vrijdag 8 juni 2012

Leercarrousel = bundeling van deskundigheden

Leercarrousel voor Kwaliteitsfunctionarissen 
in de Zorg
Coproductie van Daska & Keridwen: 
bundeling van deskundigheden
begeleiding: Gosse Korte & Marcel van der Pol

 



Praktische informatie:
•    Data: september – december 2012
•    Investering: €2500 vrij van BTW
•    Locaties: in Leek (2x) en bij de deelnemende zorgorganisaties (6x)
•    Studiebelasting: 96 uur (bijeenkomsten 32 uur en indirect 64 uur)
•    Aanmelding + Informatie: gosse.korte@daska.nl en marcel@keridwen.nl

Samenvatting  kenmerken van de Daska/Keridwen-Leercarrousel: •    Toepassingsgericht: met reële praktijksituaties op locatie oefenen;
•     Aanvullende theorie: bepaald door vraag & aanbod;
•    Intensief: maximaal 6 deelnemers;
•    Ervaringen uitwisselen: allen kwalieitsfunctionarissen bij zorgorganisaties±
•    Ervaren begeleiders, die elkaar inhoudelijk en procesmatig goed aanvullen: Marcel van der Pol en Gosse Korte, beiden docente, trainer, coach, organisatieadviseur en facilitator.

Toelichting
De Daska/Keridwen-Leercarrousel: een doelgerichte combinatie van opleiding, training, coaching-on-the-spot en intercollegiale ondersteuning voor Kwaliteitsfunctionarissen in de Zorg

Vanuit Daska en Keridwen zien wij vrijwel dagelijks hoe Kwaliteitsfunctionarissen in de Zorg in hun werkpraktijk worstelen met  allerlei vraagstukken en thema’s. Soms zijn die uniek, maar soms komen die ook op vergelijkbare wijze in verschillende organisaties voor.
Daska en Keridwen bundelen nu hun krachten om heel gericht Kwaliteitsfunctionarissen in de Zorg te ondersteunen bij het oplossen van kwaliteitsvraagstukken en thema’s: toegesneden lessen worden daarbij gecombineerd met praktische oefeningen, uitgebreide behandeling en adviseren van eigen en elkaars vraagstukken. Dat is de Daska/Keridwen-Leercarrousel, waar je hoofd, hart en handen verbindt voor adequate kwaliteit in de zorg.

Wat zijn vraagstukken, die wij zoal in de praktijk tegenkomen?
•    Een kwaliteitsmanagementsysteem wat meer een last  is voor medewerkers dan een lust. Het voldoet dan wel aan de HKZ-eisen, maar medewerkers werken er weinig mee en moeten op het intranet erg zoeken om de juiste protocollen, procedures en formulieren te vinden. Het onderhouden en up-to-date houden kost dan ook veel tijd van de kwaliteitsfunctionarissen.

•    De Planning- en controlcyclus en de PDCA-cyclus die niet optimaal verlopen. Hoe kan ik als kwaliteitsfunctionaris dat proces begeleiden en stakeholders (bestuurders, managers, teamleiders) adviseren?

•    Interne auditrondes die veel tijd kosten maar weinig opleveren. Hoe kan ik als kwaliteitsfunctionaris meer rendement halen uit auditrondes?

•    De rol van de kwaliteitsfunctionaris binnen een zorgorganisatie. Wil ik als kwaliteitsfunctionaris een doener, adviseur of begeleider zijn? Hoe ga ik om met stakeholders als bestuurders, managers, teamleiders?

•    Wat gebeurt er in de zorgmarkt (marktwerking, kiesbeter, bezuinigingen, AWBZ -> WMO, zorgketenmanagement) en wat betekent dat voor de kwaliteitsfunctionaris?

•    LEAN in de zorg? Is dat niet MEAN?

Dit zijn een paar voorbeelden. Uiteraard zijn er nog veel meer relevante vraagstukken die u tegenkomt of gen kunt komen in uw werkpraktijk. Breng ze in in de Leercarrousel; de werkbijeenkomsten zijn primair gericht op de vraagstukken van de deelnemers.

Wat levert de Daska/Keridwen-Leercarrousel u op?
1.    Praktijkgerichte ondersteuning bij de oplossing van uw kwaliteitsvraagstukken tijdens de Leercarrouselbijeenkomsten onder deskundige begeleiding van Marcel van der Pol en Gosse Korte (in de rollen van docent, trainer, coach, organisatieadviseur en facilitator).

2.    Toegesneden lessen Kwaliteitszorg, zowel theoretisch als praktisch, waarbij uw behoefte aan onderwerpen en thema’s een belangrijk onderdeel vormt. In de lessen van Gosse Korte ligt het zwaartepunt op Kwaliteit (-zorgsystemen) in de Zorg . In de lessen van Marcel van der Pol ligt het zwaarte punt op Verandermanagement (mensen en organisaties in verandering).

3.    Adviseren en coaching on-the spot gericht op uw ingebrachte vraagstukken. Met nadruk wordt niet alleen het vraagstuk zelf aangepakt, maar ook steeds in een groter perspectief geplaatst van organisatie (-ontwikkeling), branche en maatschappij.

4.    Intercollegiale uitwisseling van ervaringen, kennis en vaardigheden en probleemaanpak, mede op basis van de principes van het creatiefdenken.

5.    Indien gewenst is aanvullende specifieke coaching en organisatieadvisering mogelijk.

Wat houdt de Daska/Keridwen-Leercarrousel praktisch in?
●    Zes Kwaliteitsfunctionarissen uit verschillende Zorginstellingen doen mee.

●    Er zijn acht bijeenkomst. Na de startbijeenkomst zijn we steeds bij een andere Kwaliteitsfunctionaris en zijn of haar Zorginstelling te gast. We sluiten af met een resultaatbijeenkomst waar ook de leidinggevenden van de deelnemers voor zijn uitgenodigd.

●    Op een werkbijeenkomst staat het vraagstuk van de gastheer/vrouw centraal. Collegadeelnemers en begeleiders bundelen kennis en ervaringen ter ondersteuning van de gastheer/vrouw. De uitkomst van dit proces wordt expliciet gegeneraliseerd naar de praktijk van de andere deelnemers.

●    Integraal onderdeel van zowel de startbijeenkomst als de zes werkbijeenkomsten zijn de lessen in kwaliteitszorg en in verandermanagement: theoretisch én praktisch, naar aanbod èn vraag

●    Een werkbijeenkomst bevat grofweg de volgende onderdelen:
    ○    welkom bij de zorgorganisatie;
    ○    presentatie vraagstuk door de gastvrouw/heer;
    ○    behandeling van de ingebrachte vraagstuk(ken);
    ○    les/college over een thema;
    ○    af te spreken acties;
    ○    afsluiting.



Welkom!
 
Gosse Korte (Daska) www.Daska.nl
drs Marcel van der Pol (Keridwen) www.Keridwen.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten