Is hier de overkant? De verloting
“Is hier de overkant?”, de nieuwe solovoorstelling van Marcel van der Pol is klaar om gespeeld te worden voor publiek!De productie is in handen van KERIDWEN.
In september verloot KERIDWEN 6 voorstellingen!
Stuur een email naar marcel@keridwen.nl of twitter naar @keridwen vermeld in uw bericht: #ishierdeoverkant.
Trekking eind september. Als u wint, krijgt u de voorstelling gratis aangeboden. U zorgt voor publiek en een mooie lokatie. Ik kom speciaal voor u spelen, tussen half november 2012 en half februari 2013. Samen bepalen we de geschikte datum.
In 2010 is mijn novelle “Is hier de overkant?” uitgekomen. Ter gelegenheid van het Keridwen-jubileum (13 jaar) zijn we bezig geweest om de novelle te vertalen naar een theatervoorstelling. Dat bleek lastiger (maar wel boeiender) dan verwacht. Vooral als je zowel schrijver van de novelle als speler van de solovoorstelling bent. Zeker niet gemakkelijk voor de regisseur (Johan: chapeau!). Samen hebben we diverse theatervormen onderzocht (welke vorm en perspectief is het meest geschikt?). Ik heb vooral moeten leren los te laten (een novelle is géén voorstelling!)
Inmiddels is de voorstelling klaar gespeeld te worden voor publiek.
Als voorpremière wil ik 6 voorstellingen verloten onder mijn relaties.
U kunt nu al mailen (marcel@keridwen.nl) of twitteren (@keridwen #ishierdeoverkant) naar KERIDWEN. Eind september vindt de trekking plaats.
Is hier de overkant? De voorstelling
Misschien kent u de legende van Praagse Golem. In de 16de eeuw werd de joodse gemeenschap in Praag vaak bedreigd door pogroms. Elke keer als een pogrom dreigde kwam Rabbi Löw bij Keizer Rudolph II op voor zijn gemeenschap. Vaak kon hij de dreiging op tijd afkopen met een belastingverzwaring. Soms ook niet.Het enige wat de gemeenschap dan nog had was zich terug te trekken achter de gesloten poorten van het getto (de ommuurde wijk die hen was toegewezen). Soms was de woede van de autochtone Pragenaren zo groot, dat zelfs muren en gesloten poorten niet meer genoeg waren om de gemeenschap te beschermen. Rabbi Löw nam zijn toevlucht tot een drastische maatregel:
Met hulp van de kabbala boetseert hij een mensachtig wezen en brengt hem tot leven. Dankzij deze Golem weet Rabbi Löw de benodigde rust en veiligheid te brengen.
Uiteraard komt een moment dat de Golem niet meer nodig wordt geacht. Rabbi Löw ontneemt de Golem het leven. Als een grote brok klei ligt sindsdien de Golem de verborgen in een synagoge in Praag. Klaar om, mocht dat nodig zijn, opnieuw te worden gewekt. Als je tenminste weet hoe dat moet....
De Golem. Soms ben je nodig. Soms niet. Stel nou, dat de Golem, eenmaal tot leven gewekt, graag mens wil zijn? Hij wil erbij horen. Omdat hij is. Omdat hij denkt, voelt en doet. Wanneer hoor je er dan bij? Bestaat er een grote scheiding tussen mens en golem? Waar is de overkant?
In novelle en voorstelling verdiep ik mij in het leven van deze uit klei en water gevormde golem. Zijn leven volgen vanaf het moment dat hij wakker wordt (zijn daden, worstelingen, keuzes, ervaringen...), tot...
Uit respect voor de oorspronkelijke Golemlegende en om mijzelf meer creatieve ruimte te geven heb ik de hoofdpersonen uit “Is hier de overkant?” andere namen gegeven: Gaston en Meester Léon.
Is hier de overkant? Is het verhaal van Gaston. Hoe zijn leven had kunnen zijn, gedreven door de vraag: Is hìer de overkant?
Marcel van der Pol: idee, tekst & spel
Johan Hilhorst: regie
Keridwen: productie
Nynke Kuipers & Arnold Postma: grafisch ontwerp
Is hier de overkant? Het boek
Wilt u het boek lezen?Verkrijgbaar bij KERIDWEN.
12,95 excl. evt. verzendkosten
Volg de link
Geen opmerkingen:
Een reactie posten