donderdag 28 juni 2012

Lesgeven en Trainen: bezielend, betrokken en boeiend

Veroverd Keridwen's "De pijl in de roos" onderwijs- en traininggevend stap voor stap Nederland? Een paar voorbeelden: Universiteit Groningen, Hanzehogeschool, Stenden Pabo, AVANS hogheschool, Julianaschool (basisonderwijs), Wessel Gansfoortcollege (middelbaar onderwijs), Cap Academy; onderwijs- en trainingsinstellingen die investeren in hun trainers en docenten.

Onderwijs gaat veel verder dan de overdracht van kennis. Hoevaak maak je het niet mee, dat hoewel de inhoud van een les geweldig goed is, maar dat studenten er veel te weinig van opsteken. Goed onderwijs is naast inhoud vooral ook ontmoeten (interactie): een goed docent is bezielend, betrokken en boeiend.

Laten we ook vooral de vorm niet vergeten. Een les zie ik als een kado dat de docent de student aanreikt. Dan is het wel prettig als de docent dit kado dan ook daadwerkelijk geeft (interactie). Wat is er dan mooier als de doecnt er dan van overtuigd is dat het kado waardevol is. Als de docent het kado zo uitnodigend verpakt (in les/werk/interactievormen), dat de nieuwsgierig geworden student zelf op zoek gaat naar de essentie van kado

Deze filosofie vinden bovengenoemde organisaties belangrijk. Daarop willen zij investeren. Zij gaan voor beter onderwijs, trainingen, workshops etc., voor bezielende, betrokken en boeiende docenten, trainers, workshopbegeleiders, coaches, sprekers, etc. Zij gingen aan het werk met Keridwen;'s "De pijl in de roos".

In De pijl in de roos maak ik uiteraard veel gebruik van mijn werk als docent hoger onderwijs, als trainer van docenten/trainers, als mediator en als theatermaker. Als docent/trainer help ik deelnemers hun praktijkdidactische vaardigheden verder te ontwikkelen. Als acteur help ik hen bezield hun rol als trainer/docent in te nemen. Als regisseur help ik hen grip te krijgen op de ontmoeting met studenten en op de praktijkdidactiek van hun lessen.


Deelnemende docenten in Keridwen;'s "De pijl in de roos":
- "Goede docenten worden niet geboren; ze worden zo opgeleid!"
- “Als detective leid je toehoorders door de lessen. Waar dat zinvol is neem
je de zaal als Agatha Christie in toenemende spanning mee in je
presentatie, totdat je in de laatste minuut de ontknoping brengt. Als je
het nodig is, geef je als Columbo direct de clou weg, waarna je met de
zaal deducerend en analyserend de kern van les ontrafeld."
- “Dankzij deze cursus is mijn gevoel van ‘ik tegen de zaal’ opgeschoven
naar ‘ik met mijn studenten’. Door deze bevrijding uit mijn zelf
gecreëerde isolement ben ik het lesgeven veel prettiger gaan vinden.”



De pijl in de roos - Het verhaal
Op een dag vraagt een nieuwsgierige leerling aan zijn meester:"Hoe lukt
het u toch steeds weer om elke les weer al uw studenten in één keer te bereiken met een verhaal? Zoveel verschillende vragen, en dan iedereen tevreden met slechts één verhaal?"

“Mijn lessen”, antwoordt de meester, “zijn als de pijlen die steeds weer het hart van elke roos moeten raken. Ik ben verantwoordelijk voor de pijl.
Ik weet àlles van spanning en ontspanning,
àlles van vasthouden en loslaten,
àlles van richten en raken.
En dat kun je leren. Luister, dan vertel ik je het verhaal van ‘de pijl in de roos’...”


De pijl in de roos - De workshop
Centraal in de workshop staat het begrip “praktijkdidactiek”, de integratie van inhoud en didactiek met vorm (opbouw, structuur, spanningsboog, variatie en creativiteit in werkvormen,etc) interactie (wel/niet, hoe, wanneer, relatie, verantwoordelijkheidsverdeling, etc.) om studenten te boeien en het hun leerproces te optimaliseren. U gaat vooral met uw eigen lessenen trainingen aan de slag.

U gaat experimenteren met diverse praktijkdidactische technieken gericht op grote groepen en op kleine groepen. U leert onder uw les als verhaal te vertellen, optimaal gebruik makend van allerlei theatertechnieken. U leert spelen met vorm en contact om de inhoud te laten aansluiten bij de leervragen van de student. Er is uitgebreide ruimte voor regie-feedback. De oefeningen worden afgewisseld met korte theoretische toelichtingen en metaforen (zoals “De pijl en de roos”) over de relatie trainer/docent-student. Er is veel ruimte voor uw eigen lesvoorbeelden, vragen, behoeften en leer/ lesgeefstijlen.

Marcel van der Pol
www.KERIDWEN.nl

Voor verdere informatie www.keridwen.nl en marcel@keridwen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten