- “Consumentenvertrouwen is minimaal”,
- “Miljardenafschrijving bij bank”,
- “huizenverkoop is weer gedaald”,
- “Bezuinigende overheid gaat harde maatregelen nemen”,
- “Werkeloosheid neemt snel toe”
- enzovoorts...
Uiteraard weet ik dat de economische bomen niet meer tot in de hemel groeien: opdrachten blijven soms uit of worden vaak minder omvangrijk.
Maar wat ik óók weet, is dat een economie in moeilijkheden uitdrukkelijk vraagt om innovatieve mensen met lef. Dat zijn de mensen die op een andere wijze durven te denken èn te handelen . Dat zijn mensen die een stagnerende economie weer op gang kunnen helpen.
Zijn de economische problemen mondiaal? Prikkels voor hernieuwde vooruitgang ontstaan lokaal!
Het maakt niet eens zoveel uit, welke marktsector als eerste zijn innovatieve lef inzet: een economie heeft innovatieve producenten nodig, maar ook innovatieve dienstverleners, innovatieve opdrachtgevers zowel als innovatieve opdrachtnemers, innovatieve toeleveranciers en innovatieve afnemers, en niet te vergeten innovatieve eindgebruikers, consumenten.
Dus...
Wie begint?
Wie laat zich niet tegenhouden door somberte?
Wie is bereid buiten de gebaande denkpaden te treden en werkelijk lef te tonen?
Een economie stimulerende innovatie begint met creativiteit: anders denken, anders doen.
Veel mensen willen echter zó graag vasthouden aan wat er is. Ze klampen zich vast aan hoe ze iets altijd al gedaan en gedacht hebben. Soms, maar zeker in crisistijd, is het juist goed om los te laten, afstand te nemen, gekke denksprongen te maken en onverwachte dingen te doen. Dan pas zul je in beweging komen, nieuwe wegen ontdekken en doorbraken creëren; en dan ontstaan ook de nieuwe ideeën, nieuwe producten en diensten, de opdrachten en de inkomsten.
Om even een paar uitspraken van Einstein vrij te citeren :
“Je kunt een probleem niet oplossen op hetzelfde niveau als waar het is ontstaan.” en
“Het natuurlijk waanzin om de denken dat als je 1000 keer hetzelfde hebt gedaan met hetzelfde effect, dat er de 1001ste keer toch iets anders zal gebeuren.”
Innovatie met lef is te leren. Je krijgt een er een groter denkraam van. Je ontdekt steeds weer nieuwe invalshoeken. Je vindt nieuwe wegen. Je bedenkt nieuwe diensten en producten..
Keridwen noemt dat het “Regisseren van Innovatie Power”
Met een aantal slimme technieken leert u anders naar de werkelijkheid te kijken, nieuwe mogelijkheden te zien en kansen te creëren. U leert uw eigen Innovatie Power te Stimuleren en te Regisseren.
Nieuwsgierig? Welkom in 2013! Keridwen kan helpen.
Neem gerust contact op: www.keridwen.nl - marcel@keridwen.nl - 06 506 802 13
Marcel van der Pol
www.KERIDWEN.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten