maandag 23 maart 2020

OnderwijsLab Docent (3): Uw Didactische Speeltuin Online!

 Goed onderwijs vraagt om een bijzondere samenwerking, met name die tussen docent en student/leerling. Al ruim 25 jaar houd ik mij met veel plezier bezig met die samenwerking, dat didactische spel van leren en doceren, van experimenteren en ontdekken, van weten wat je als docent doet, hoe, waarom, waartoe èn hoe jezelf en het onderwijsproces ín het moment kunt bijsturen. Kortom, hoe kun als docent jezèlf optimaal als instrument inzetten. Ondermeer vanuit de didactiek (docent) het theater (verbaal en fysiek vertellen van verhalen) en de mediation (communiceren op meer niveaus) richt ik mij in mijn workshops, vooral mijn NZR OnderwijsLabs, op de didactische interacties in de klas, in de collegezaal, etc.

Dankzij Corona is de manier waarop docent en student/leerlung samenwerken echter behoorlijk verschoven naar de virtuele wereld. Mijn cursus (april) voor de RUG-docenten, "Storytelling as a Teaching Tool", is niet voor niets een van de geannuleerde cursussen dies is verschoven naar het najaar (26/11 en 10/12).

In de reële wereld kun je optimaal interactief werken. Dat laat echter onverlet, dat virtueel eveneens heel veel mogelijk is. Ook online kun je als docent aan de slag in je 'didactische speeltuin'! De dynamiek is uiteraard anders. Het vraagt mogelijk om een omslag in uw houding en denken, vooral als u níet aan afstandsonderwijs bent gewend.

Ik krijg veel vragen over de toepassing van vertel- en theatertechnieken in de onderwijswereld online. Kan dat voor mijn vak? En hoe dan?

De komende blogs (en vlogs!) ga ik graag in op die en andere vragen over lesgeven in de virtuele wereld. Jazeker, online lessen doen een andersoortig beroep op u als docent. De samenwerking met studenten / leerlingen is anders. Echter nog steeds zijn uw didactische ervaringen en vaardigheden zeer bruikbaar, zelfs broodnódig! U kunt nog steeds allerlei vertel- en theatertechnieken didactisch blijven toepassen. De zgn 'gamification' van virtueel onderwijs is niet voor niets voor grotendeels gebaseerd op het vertellen van verhalen. Het verhaal wordt gebruikt als vehikel om de student / leerling mee te nemen, te boeien en aan te zetten tot leren, experimenteren en ontdekken. Precies zoals in de reële wereld van de klas, maar dan mogelijk in andere vorm.

Wees creatief in deze Corona-tijden.
Wees vooral nieuwsgierig!
Zet uzelf ook virtueel optimaal in als instrument. Uw virtuele lesvormen hoeven niet gelikt te zijn, of baanbrekend. Laat uw didactische speeltuin online vooral plezierig zijn, uitnodigend, leerzaam en coöperatief!

Kom gerust met uw vragen en suggesties (baar: marcel@keridwen.nl). Opdat we goed gebruik kunnen maken van elkaars expertises en ervaringen. Ik neem uw vragen en suggesties mee in de komende onderwijs blogs en -vlogs. Ik blijf natuurlijk daarin ook aandacht besteden aan lesgeven in de reële wereld.

Groet! Marcel van der Pol, Keridwen.
Groningen, 23 maart 2020

 #onderwijs #lesgeven #virtueellesgeven #onlinelesgeven #storytellingasteachingtool #depijldoorderoos #Keridwen #NZR #OnderwijsLab

Geen opmerkingen:

Een reactie posten