maandag 16 maart 2020

OnderwijsLab Docent (2): blijf altijd spelen!


Wanneer u onderwijs en lesgeven als een 'didactische speeltuin' kunt zien, dan gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open! Er vanuit gaande dat dat u goed in de gaten blijft houden wat u met uw lessen wilt bereiken (zowel doel als focus) goed, zijn er in de 'didactische speeltuin' allerlei uiteenlopende thema's, technieken en werkvormen te vinden die het leerproces bij leerlingen en studenten goed en met plezier op gang helpen en houden.

Onlangs besloot een school de lesuren te verlengen van 50 tot 75 minuten. Ik vroeg mij af wat dat voor de leerlingen zou betekenen èn hoe de docenten de nieuwe lessen zouden aanpakken. Uiteraard zijn er docenten, die besluiten om geheel op dezelfde wijze les te geven zoals zij altijd al deden. Ze gaven altijd al hoorcollegeachtige lessen (de docent spreekt, de leerling luistert en schrijft), dat doen ze nu nog steeds! Ongeacht of dat goed en effectief is voor leerling, onderwijs/leerproces en docent! Arme leerling, dacht ik toen, elke les nóg langer stil zitten en luisteren. Arme docent dacht ik daarna, nog eenzamer voor de klas.

Een van de andere docenten was sowieso zelfal lang allerlei verschillende les- en werkvormen aan het ontwikkelen. Deze docent zag de langerdurende lessen als een prikkel om verder na te denken over en te experimenteren met lesgeven: les- en leerdoelen, didactische aanpak, opbouw, spanningsboog, interacties, mate van zelfstandigheid, balans tussen intrinsieke en extrinsieke motivaties, variëteit in werkvormen, en interactieve en, etc., etc. 

Ik kom vergelijkbaar vraagstukken ook veel in het hoger onderwijs tegen. Hoorcolleges stimuleren je niet altijd echt tot zèlf actief (fysiek cq cognitief) bezig zijn. Hoe kun je colleges (hoor- èn werk-) zó geven, dat je de nieuwsgierigheid en het kritisch denken van studenten stimuleert? Bekijk de combinatie van inhoud en vorm eens door de ogen van een Theatermaker. Zowel in het college als in een voorstelling vertellen we eigenlijk verhalen, toch? Het verhaal als aangename, effectieve vorm van overdacht en als verleider om zelf actief op onderzoek uit te gaan. 

 Maak gebruik van alle mogelijkheden die het theater u biedt. Technieken en vaardigheden uit het verteltheater kunnen uitstekend doeltreffend in het lesgeven worden gebruikt. Daar kan ik met het veel plezier van getuigen! Ik noem dat in mijn NZR OnderwijsLabs: schiet (als docent) de pijl (de les) dóór de roos (bij student en leerling)!

Nu met de tijdelijke sluiting (coronavirus) van de scholen is het didactische speelveld opeens behoorlijk veranderd. Hopelijk kunt u het ook nu nog uw lessen  blijven beschouwen als didactische speeltuin'! Nieuwsgierig denken als centraal element voor studenten en leerlingen. Nieuwsgerig en creatief als centraal element denken voor u als docent, plus uiteraard het vermogen tot inleven in die ander ( contextuele empathie). Ook in afstandsonderwijs is heel veel variatie in lesgeven mogelijk!

In NZR OnderwijsLabs experimenteerd u met het stimuleren nieuwsgierig denken, soepel denken en dwarsdenken. Met creativiteit en empathie. Met verhalen als gerichte dragers van het onderwijsleerproces Wat wil je in het onderwijs nog meer?

Groet! Marcel van der Pol, Keridwen NZR-Academie

#onderwijs #docent #OnderwijsLab # NZR-methode #reactieswelkom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten