maandag 2 maart 2020

OnderwijsLab Docent (1): De eerste schrteden als docent

Foto  uit het boekje Actief Creatief. een aanrader!
Alweer ruim 30 jaar actief in en om het onderwijs! Ik weet nog heel goed, dat ik tijdens mijn middelbare schooltijd àbsoluut nooít-ente-nímmer docent wilde worden. Je zou maar van die leerlingen zoals ikzelf in de klas hebben. Dat leek mij helemaal níets.

Later, tijdens mijn studie, raakte ik tot mijn eigen grote verrassing via de gedragsbiologie (ethologie) steeds meer geïnteresseerd in wat leren en onderwijzen betekende (bij dier èn mens). Hoe leren ze? Waarom en waartoe leren ze? Hoe worden ze onderwezen, rekkelijk of juist heel precies? Aansluitend bij hun belangstelling en ontwikkeling of gericht op wat ze móeten weten en kunnen? Hoe gaan leerling en meester eigenlijk met elkaar om (bij dier èn mens)?

Nieuwsgierig geworden maakte ik uitstappen naar de psychologie (onderzoek), de filosofie (colleges) en.... -dan toch nog!- de opleiding tot 1ste graads-docent.
Ik bleek lesgeven ècht léuk te vinden en mooi om te doen! Vooral toen de docent, bij wie ik stage liep, mij stimuleerde om de klas ook als een 'didactische speeltuin' te zien: spelen en experimenteren met onderwerpen, lesstijlenen, werkvormen, etc. Samen met de leerlingen, aansluitend bij waar zij mee bezig (willen) zijn.

Ik vond dat geweldig maar soms ook heftig. Lang niet elk experiment ging goed. De aansluiting raakte ik soms kwijt of de lesdoelen verdronken in enthousiaste ideeën. Een stevige clash met de opleidingsdocent volgde. Opeens werden mijn lessen gefilmd en soms, afgezet tegen de heersende didactische ideeën, krachtig corrigerend besproken. Kortom, ik had nog veel te leren. Veel ging gelukkig ook wèl goed. De mooiste ervaring was voor mij, toen ik de kans kreeg om over de grenzen van mijn vakgebied te werken. Voor een klas (HAVO4) heb ik tweemaal 'dezelfde' les over communicatie mogen verzorgen: als biologie les èn als een les Nederlands.

Misschien is tyoen ook mijn liefde voor het werken met verhalen als onderdeel van het lesgeven ontstaan. Een goed verhaal mooi verteld kan een belevingswereld oproepen, waarin alle kennis, inzichten en vaardigheden van die les hun optimale plek vinden. Het verhaal biedt de leerlingen / studenten extra overzicht, samenhang en structuur. Zo'n verhaal, vooral als het niet volmaakt en gesloten is, stimuleert fantasie, imaginatie en nieuwsgierigheid. Ze kunnen ze er (virtueel of reëel) mee experimenteren: kennis toepassen, vaardigheden oefen, van perspectief wisselen, nieuwe inzichten ontdekken, etc.etc. Een OnderwijsLab voor leerlingen/studenten.

Later als (beginnend) docent heb ik natuurlijk zo ongeveer àlle fouten gemaakt, die je als docent kúnt maken. Soms was dat frustrerend en beschamend. Maar het heeft mij in ieder geval ook geleerd steeds meer en beter ín het moment te flecteren op de actuele situatie van een les en zonodig bij te sturen. 

Heel veel later is dat uitgemond de in de NZR OnderwijsLabs voor docenten. Er komt immers vaak een bepaald moment in je leven dat je de kennis, vaardigheden, ervaringen en inzichten, die je al die jaren hebt verworven, nu wilt délen met collega's! 

Vandaar de komende weken deze blogs. Vandaar ook de verschillende NZR OnderwijsLabs die ik geef voor Keridwen's NZR-Academie. Zowel "Open Inschrijving" als "In Company" bij u op school. Meer weten? Reageer via LinkedIn, of mail marcel@keridwen.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten