dinsdag 19 november 2019

MediationWeek (4): Storyteller/Mediator

Een onverwachte ontmoeting tussen twee onbekenden. Elk heeft een leidinggevende positie in de eigen groep. Ze raken met elkaar in gesprek. Het gesprek is van korte duur, Beiden trekken hun conclusie. Hun wegen scheiden zich weer. Beiden brengen verslag uit aan de eigen achterban. Eén ontmoeting, één gesprek, twee totaal verschillende verhalen over wat er is gebeurd.

Ik herinner mij de workshop nog heel goed, waar ik dit metaforische verhaal voor het eerst gebruikte om met de deelnemende mediators te onderzoeken hoe mensen tot hun perceptie van gebeurtenissen (incl. conflicten) komen. Een van de collega's protesteerde nadrukkelijk. Als mediators hadden we slechts met de feiten te maken. Partijen creëerden wellicht eigen werkelijkheden, mediators dienden hun verhalen te helpen ontrafelen en terug te brengen tot het onderhandelbare proporties. Kortom, géén 'verhaaltjes' alstublieft!

Inmiddels is er veel veranderd. De Narratieve Mediation heeft zijn intrede gedaan (mede dankzij het mooie werk van White, naar Mediation vertaald door Monk en Winslow). Achter de zichtbare feiten in een conflict, zitten vaak hele verhalen (narratieven) van partijen (die onderling soms totaal verschillen!).
Narratieve Mediation heeft een heldere procedure hoe je mensen kunt helpen om samen tot een nieuw verhaal te komen, met als doel een duurzame oplossing voor het conflict.
Als professionele storyteller èn mediator ben ik ook op zoek gegaan naar hoe mensen dan hun eigen verhaal creëren, hoe ik dat herken in door mij vertelde verhalen en vervolgens hoe ik die verhalen kan gebruiken om partijen te helpen qua denken in beweging te komen op weg naar een duurzame oplossing voor hun conflict.

Ondermeer bovenstaand verhaal over de ontmoeting tussen twee onbekenden heb ik sindsdien nog vele malen kunnen gebruiken. Dat werkte eigenlijk in vrijwel elke situatie waarin (vastgezette) verschillen zijn ontstaan in de beleving van de werkelijkheid.
Het vastzetten kan bij iedereen gebeuren. Niet alleen conflictpartijen. Ook in het dagelijkse leven, zonder dat er direct sprake is van conflicten. Het eigen verhaal schept duidelijkheid, veiligheid en voorspelbaarheid. Dan moet het toch wel waar zijn?Het vastgezette verhaal komt voor binnen relaties, tussen vrienden, tussen collegas, in politiek en bestuur, etc. Kortom overal. We horen overal narratieven van heldere, invoelbare verhalen tot verwrongen, elkaar uitsluitende verhalen. Allemaal bieden ze een eigen perspectief op de werkelijkheid.ik ben elke keer weer benieuwd naar hóe vertellers hun verhaal hebben geconstrueerd en wat ze de mensen vertellen.

Ook wij Mediators ontkomen niet aan onze vastgezette narratieven. Wij hebben onze belevingen bij een conflict. Dat is gewoon menselijk. De vraag is wat we ermee doen! We zullen scherp moeten blijven, contextueel empathisch en kritisch reflectief naar onszelf. Wat daarbij helpt? Wat dacht van een MediationLab, beginnend met... "Stel u voor, een onverwachte ontmoeting tussen twee onbekenden... "
Dan komt het verhaal tot aan wát (en hóe) beiden hun achterban vertellen.  
Vervolgens.. de vraag: Stel dat ú een van hen bent. Wat zou ú dan uw achterban vertellen?
Het vervolg is meestal confronterend en leerzaam en bruikbaar voor zowel de eigen professionalisering als voor conflictpartijen in de mediationpraktijk.

Week van de Mediation 2019. Met veel plezier deel ik in dat kader mijn benadering van mediation (NZR Mediation) in een aantal artikelen, waarbij ik steeds een ander perspectief kies. 

Meer weten? nzr-methode.org;contactpagina.
#Perspectiefwisseling #narratives #fakenews #frozenstory #MediationLab, #NZR-methode,#conflicthantering, #Keridwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten