dinsdag 3 oktober 2017

13. Een Flinterdunne Scheidslijn; column van Marcel van der Pol13. Flinterdunne scheidslijn,

Hoe vaak houden dromen je niet een duidelijke spiegel voor?
Sinds ik vanaf september weer open sta voor werk, denk ik veel na over leven en werken in de Fastlane èn in de Slowlane. Ik mag dan voor mijzelf een heldere en zinvolle balans tussen beide Lanes voor ogen hebben - ik heb daar mijn zakelijke herprofilering ook op afgestemd - in de praktijk van alledag moet je de scheidslijn tussen Fastlane en Slowlane  wel heel goed bewaken en soms zelfs verdedigen. Dat is ok wel eens lastig als die scheidslijn soms flínterdun blijkt te  zijn.

In de droom, die mij een spiegel voorhield,  werd ik wakker gebeld. Aan de voordeur stond een man die ongevraagd en met veel bombarie binnen wilde komen. Wilde ìk dit echter wel? De man probeerde mij te overtuigen door mij te beloven dat hij de hele buitenwereld voor mij mee naar binnen zou nemen. Ik weigerde. Ik wilde hier zèlf over kunnen beslissen.  Toen ontstond er een stevige  worsteling daar bij die voordeur.... totdat ik wakker werd. 

De droom weerspiegelde precies mijn ervaringen van de afgelopen tijd. Op het moment dat je de deur opendoet en openstaat voor impulsen (inclusief werk!!) vanuit de Fastlane  dan loop je het risico dat de Fastlane, bruisend in al zijn energie, direct over je heen naa binnen komt. 
Uiteraard vind ik het geweldig dat dan blijkt dat klanten en relaties mij absoluut niet zijn vergeten! Dankjulliewel! Er kwamen die éérste dag al een paar mooie 'leads' binnen!
Dat wil alleen nog niet zeggen dat de gehele Fastlane direct in één keer welkom is. De gehele herprofilering van mijn Keridwen-werk is er juist op gericht een optimale balans te creëren.  Wil je deze balans vasthouden dan moet je actief durven optreden als een soort poort wachter. Wat is goed en zinvol in welke situatie en op welk moment? De scheidslijn kan  bijtijden zo flinterdun zijn dat je  voor je het zelf goed en wel door hebt je weer volop meedraaft in de Fastlane... juist de deur dicht smijt en je helemaal in de Slowlane terugtrekt. Wanneer laat je als poortwachter toe dat de scheidslijn tussen Fastlane en Slowlane kan worden overgestoken? Houd daarbij maximale opbrengst bij een optimale balans in de gaten. Dat schept duidelijkheid voor alle partijen.

De rol van deze poortwachter is niet alleen voor mijzelf en hoe ik mijn werk optimaal wil doen, maar ook voor mijn klanten. Ik help hen hun vraagstukken, dilemma's of conflicten adequaat aan te pakken door met de NZR-methode hun Denkramen te vergroten. Zinvol switchen tussen Fastlane en Slowlane helpt daarbij!. Een optimale reflectie vanuit de Slowlane op je situatie en je functioneren in de Fastlane, vergroot jr Denkraam en geeft je nieuwe mogelijkheden  zaken adequaat aan te pakken en op te lossen. De inzet is om met minder inspanning meer goede dingn goed te doen. Ik noem dat de NZR 30%-vuistregel.
Je moet wel poortwachter durven zijn. Weet waar, wanneer en hoe je het beste vol energie iets aanpakt en op welke momenten  je beter even vanaf de zijlijn de boel  gadeslaat. Laat je observaties dan even bezinken om dan tot een frisse, wellicht creatieve, adequate aanpak en oossing te komen!

Beste lezer, wees welkom om in de NZR "Slowlane" van Keridwen langs te komen. Even een ander perspectief. Ruimte om je Denkraam te vergroten. Een frisse blik op jouw "Fastlane"-situatie. Nieuwe mogelijkheden. Betere oplossingen en jeuzes.

Wil je op een andere, verrassende wijze kennis maken met Keridwen en de NZR 30%- gedachte? Boek een SPEAKERSHOW, een combinatie van lezing en voorstelling, waarin ik onder meer vertel over de Fastlane, de Slowlane en de Poortwachter. Genieten en leren gaan hier optimaal samen. Alleen dit najaar nog gratis en bij jou op lokatie. Meer weten? Ga naar KERIDWEN ACTUEEL of neem CONTACT met mij op.

Deel 13 uit de columnserie "Observaties, Reflecties en Verhalen vanuit de Slowlane". U wordt van harte uitgenodigd deze columns op sociale media te delen. Voor info over presentaties, lezingen en workshops, neem gerust contact op, via https://www.keridwen.nl/?page_id=60)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten