zondag 25 maart 2018

Diversiteit, Ambitie en Draken




Een nieuwe koers


Het móóie van deze periode, waarin ik stap voor stap kom tot een nieuwe koers voor mijzelf en Keridwen, is, dat ik nu voldoende  tijd en rust kan nemen om van alles en nog wat te onderzoeken. Wat neem ik mee? Wat laat  ik achter me? Wat ga ik anders doen? Kortom, actieve zelfreflectie, waarbij  NZR, mijn eigen Keridwen-methode om je Denkraam te Vergroten een grote hulp is, prettig, onorthodox en effectief.  


Van Winterschool tot Kindervoorstelling. 

Uiteraard geldt voor mij ook: preacher, do as you preach!!

Zó kan het dus gebeuren dat ik het ene moment weer heerlijk sta les te geven (IBS Winterschool, RUG) en een volgend moment geniet van een voorstelling voor kinderen met zichtproblemen (Visio). Of anders een bestuur adviseer over strategie en ontwikkeling. met docenten werk aan praktijkdidactiek, of een interactieve lezing geef over desruptieve gebeurtenissen. Deze activiteiten liggen gelukkig in de tijd zo ver uit elkaar (max. 1 activiteit per week voorlopig!) om in alle rust te kunnen reflecteren op mijn ervaringen en keuzes te maken.
















Truebadoors 

Samen met Parisa Amin ben ik als The Truebadoors reeds een aantal jaren maatschappelijk actief om met dialoogvoorstellingen het onbegrip, de clashes en conflicten tussen andersdenkenden te overbruggen. Wij werken vanuit het motto We cherish diversity! 
Dat is ook precies waarop mijn nieuwe koers is gericht: divers wat betreft activiteiten, vraagstukken en doelgroepen, maar wel gefocust op een centraal thema: Vergroot je Denkraam en ontdek wat er ook buiten de gebaande paden van je denken en doen allemaal mogelijk is.


Missie geslaagd!

In het gastcollege (IBS Winterschool) was ik uitgenodigd om te spreken over Diversiteit in Ambitie; en  overde consequenties daarvan, wanneer je als afgestudeerde de wereld in gaat. Het is immers allerminst alleen  gèld wat blinkt!

In de voorstelling (Visio) probeerde ik op diverse manieren kinderen met zichtproblemen actief te betrekken bij de voorstelling De koning wil een draak. Een voorstelling over zien en gezien worden.

In beide gevallen en met veel plezier is de 'missie geslaagd'! 

In het college konden we het economisch Denkraam ook Vergroten naar ambities rond "People & Planet", nu en straks,en  hier maar ook dáár, ver weg (bijvoorbeeld in Afrika).

Ten behoeve van de Visio voorstelling kon ik heerlijk alles uit de kast halen om niet alleen verbaal de communicatie aan te gaan, tegelijkertijd speels (vorm) èn serieus (inhoud). Het publiek bouwde mee aan decors en attributen. We hebben muziek gemaakt, tactiel 'vreemde' wezens verkend en geduid, en oplossingen bedacht voor 'koninklijke problemen'. Als we iets niet direct goed konden zien, dan  hebben gewoon de beelden voor ons geestesoog geconstrueerd.

Over de voorstelling komt een compilatiefilmpje uit. Over het college volgt nog een vlog. 
Over beide bericht ik nog.

Keridwen 

Wil je meer weten over NZR, de Keridwen methode om je Denkraam te Vergroten? Als je bijvoorbeeld een breder blikveld nodig hebt op een dilemma, vraagstuk of conflict? Bel of mail mij gerust. De mogelijkheden zijn divers. 
Denk eens aan:

  • KERIDWEN INTERACTIEF, combi van lezing, voorstelling en mini-workshop op lokatie; speels van vorm, serieus in inhoud, verrassend in opbrengst. 
  • KERIDWEN COACHWANDELINGEN. In alle rust breng je het denken weer in beweging.
  • KERIDWEN NZR-WORKSHOPS & ADVIES. Voor als het denken en doen verstrikt dreigt te raken in  vaste patronen.







Marcel van der Pol 
www.keridwen.nl 
marrcel@keridwen.nl
06 506 802 13

Extra:
 - Zie ook: www.Truebadoors.nl
- Actie foto's, met dank aan resp. Visio en IBS Winterschool
- Ontwerp flyer NZR: Edith Meeuwis, Marketing Beweegt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten