donderdag 1 juni 2017

5, Het Perspectief van een Krijger (columns vanuit de Slowlane, Marcel van der Pol)

Tot welke overpeinzingen het simpelweg oversteken van een straat al niet kan leiden. Tegenwoordig denk ik vooral aan Krijger, één van de twaalf helden uit 'De Dans van de Held' (link). Krijger zie ik vooral in jongvolwassenen prominent en actief aanwezig. 
Sinds ik (met Slechtziendenstokje en al) opnieuw zelfstandig de wereld ben gaan verkennen, kom ik Krijger in het verkeer overal tegen. Op het trottoir doemen opeens van dichtbij een fietsers op, die vaak met een welgemeend "Sorry!" en "Pas op!" mij rakelings passeren, waarschijnlijk mijn SZ-stok totaal over het hoofd ziend. Het trottoir lijkt zo aardig een hindernisbaan te worden!
Oversteken (incl. via zebra) is dankzij Krijger ook een stuk spannender geworden.
Een voorbeeld. Uitgebreid om mij heen kijkend bereid ik mij voor: links, rechts, voor, achter... Veilig? Check! Stok uit. Diep ademhalen. Even wachten tot ook voor anderen duidelijk is, wat ik ga doen. Dan... oversteken! Met doelgerichte snelheid komt een kleine rode auto (het moderne strijdros van vele jonge Krijgers) aangereden. Kort inhouden. Situatie inschatten.  Geen verkeer, dat dwingt tot stoppen. Slechts één voetganger op de zebra. Zeker nog voldoende ruimte... Dus plank gas!
Mijn hart staat even stil. Dan spring ik achteruit. De automobilist toetert en zwaait. De eerste paar keer dat mij zoiets overkwam werd ik na de schrik woedend! De auto was dan echter alweer ruim buiten bereik. De dertiende keer (ik ben ze gaan tellen!) Dat mij zoiets overkwam, was ik al beter voorbereid.  Ik zag de auto (klein, beige deze keer) al luid toeterend aan komen stormen en wist redelijk rustig en tamelijk onvervaard de oversteek af te maken.
Toen moest ik opeens denken aan Krijger uit "De Dans van de Held' (https://www.keridwen.nl/?page_id=822). Krijger is doelgericht, laat zich niet afleiden, ziet overal mogelijkheden, kansen en uitdagingen die het halen van zijn (of haar) doel ondersteunen en bevorderen. Krijger ziet dus direct dat gaatje tussen wandelaar op de zebra en de stoeprand.  Een SZ-stok leidt slechts af van je doel, die zie je dus nauwelijks tot niet.

In mijn werk met 'De Dans van de Held' ben ik ook heel blíj met Krijger. Krijger zorgt ervoor dat zaken worden gerealiseerd (innovatief, doelmatig, standvastig).
In het perspectief van Krijger is stilstand en passiviteit niet acceptabel. Je moet in beweging blijven en doen wat er gedaan móet worden om te realiseren wat je wílt realiseren.
Mooi toch? Een belangrijke motor van de vooruitgang.
De prijs die Krijgers, soms onbedoeld, betalen, is dat ze bereid zijn over 'lijken' te gaan om hun doelen te halen. "Opzij  opzij, opzij... we hebben ongelofelijke haast!" En als je niet opzij gaat of kunt gaan... jammer dan!
De kern van "De Dans van de Held" wordt gevormd door het besef dat elk mens ten allen tijde kan kiezen wèlke Held (of Helden) je in een bepaalde situatie het beste kunt activeren. Geef je echter één enkele Held téveel ruimte, dan ontstaat het risico  op soms zeer ernstige bijeffecten (een soort 'collatoral damage').
Twee van je helden in een situatie activeren maakt jou al veel effectiever en efficiënter. Geen kans op tunnelvisie! De manier waarop beide Helden naar een situatie kijken is per definitie verschillend. Beide Helden samen zorgen voor een substantieel breder perspectief. 
Bijvoorbeeld, Krijger en Voedster samen zorgen voor doelgericht optreden met in achtname van de menselijke maat.  In het verkeer zou dat betekenen dat je snel je  bestemming bereikt (Krijger) met respect voor andere weggebruikers  (Voedster).

Ik wens elk mens die voornamelijk slechts door de ogen van  één specifieke  Held, zoals Krijger,  naar de wereld kijkt, minstens een tweede actieve Held toe. Waarom? Omdat jij daardoor je perspectief verbreedt en je veel meer opties creëert  voor adequaat  handelen, dwz effectief, relevant, proportioneel. 
De vraag is hoe je, indien nodig  als buitenstaander kunt helpen het perspectief van een Krijger ruimer te maken. Hoe help je iemand meer Helden te activeren?
In het verkeer zou ik mij dan in ieder geval een stuk veiliger en zekerder voelen.
Ook buiten het verkeer kom je veel actieve Krijgers tegen, zowel ten positieve als ten negatieve. Denk maar aan al die tegen de stroom in roeiende creatievelingen met slimme, innovatieve ideeën. Aan ondernemers die een gat in markt zien en op het juiste moment een nieuwe kansrijke, richting inslaan. Aan durf-kapitalisten op het overnamepad. Aan idealistische en aan dogmatische politici Aan fundamentalisten die alles en iedereen ondergeschikt willen maken aan hùn visie op de wereld. 
Wat zou het al die mensen persoonlijk opleveren, als ze met een tweede  (of derde, etc) Held een nieuw, verrassend perspectief op de wereld kregen? Wat zou dat vervolgens voor de mensen om hen heen, voor hun organisatie, de maatschappij, het land etc. kunnen betekenen?

Verbreed je perspectief, vergroot je denkraam, met De Dans van de Held (onderdeel van Keridwen's Narratieve Zelfregie) en ontdek wat je vernieuwde visie kan betekenen. (voor contact https://www.keridwen.nl/?page_id=60).


Groningen, 1 juni 2017
Marcel van der Pol



Deel 4 uit de columnserie "Observaties, Reflecties en Verhalen vanuit de Slowlane". U wordt van harte uitgenodigd deze columns op sociale media te delen. Voor info over presentaties, lezingen en workshops, neem gerust contact op, via https://www.keridwen.nl/?page_id=60) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten