Twee mooie workshops/semniars over Tales & Theatre als Training Tool
VAN HARTE AANBEVOLEN (volg de links voor info en aanmelden):
- Vrijdag 24 mei Storytelling Event voor Trainers ... Volg het witte konijn!
- Zaterdag 22 juni De dans van de held ... Over Storytelling & Zelfregie
Tales & Theatre als Training Tool
Storytelling: narratieve
benadering van trainingen
Wat ik zo boeiend in mijn werk als trainer van trainers (en
docenten) vind, is de combinatie van persoonlijk contact met je cursisten
en het gezamenlijk zoeken naar een gevarieerd aanbod van werkvormen.
In deze trainingen (Tales & Theatre als Training Tool) besteden
we veel aandacht aan het leerproces in de ontmoeting tussen trainer en
cursisten. Als didactische metafoor en als praktisch werkvorm maak ik daarbij steeds
meer gebruik van technieken uit het verteltheater: breng het verhaal (de
trainingsinhoud) dat je wilt delen met je cursisten zo, dat je contact maakt,
dat je boeit en dat je uitdaagt om zelfstandig met de inhoud te gaan spelen.
Besteed naast de inhoud ook veel aandacht aan vorm (hoe vertel je, hoe boei je)
en interactie (hoe deel je).
Accepteer dat trainen ook verschillende elementen in zich
heeft van een one(wo)manshow! Trainingen mogen best leuk zijn! Werkvormen die
het plezier van de cursisten bevorderen werken beter.
Tegelijkertijd ga ik in Tales & Theatre als Training Tool met trainers op zoek naar die andere
werkvormen, specifiek gericht op trainingsdoel, leerproces, onderwerp en
vakgebied. Er blijkt vaak veel meer mogelijk te zijn, dan je in eerste
instantie denkt. Uiteraard biedt computer en internet talloze mogelijkheden;
voor individueel en voor groepstrainingen. E-learning is hot!
Daar tegen overstaan allerlei werkvormen, die fysieke
ondersteuning bieden aan leerprocessen.
Al zou het alleen al zijn de mogelijkheid om het interne leerproces van een
cursist extern te verbeelden, bijvoorbeeld in tableaux vivants, het leerproces
als avonturenverhaal.
Oude en nieuwe, traditionele en experimentele vormen kun
je meestal vrij eenvoudig verbinden met hulp van bijvoorbeeld de leerstijlen (maar
ook trainingsstijlen!) van David Kolb, de intelligentiesoorten van Howard
Gardner, het ànders denken van Eduardo
de Bono en Keridwen’s De dans van de held.
Tales & Theatre
Is niet ooit het eerste verhaal ontstaan, toen het
onbedwingbare verlangen bij de mens bovenkwam om te delen wat is geweest, wat
nu is en wat straks mogelijk zal zijn? Zijn verhalen toen niet geëvolueerd tot
genotvolle geschenken, die je dankbaar kunt uitdelen soms op de meest
onverwachte momenten en onmogelijkste
plaatsen?
Zijn ze ook niet geworden tot bronnen ‘ter vermaeck ende
lehring', tot inspiratiebronnen voor verandering en ontdekking? Biedt een goed
verhaal tenslotte niet de magische mogelijkheid het onzegbare te zeggen, en om
zowel in het hier-en-nu als ‘elders’ te zijn?
Het verhaal gaat, dat er ooit een vertelling is geweest
over het ontstaan van de wereld. Deze vertelling is echter uiteen gevallen in
ontelbare stukjes, door water, weer en wind verspreid tot in de uiterste hoeken
van de aarde. En dan is dít wat vertellers van verhalen doen: zij gaan altijd
weer op zoek naar verloren stukjes. Zij voegen de gevonden stukjes samen,
transformeren ze elke keer weer tot weer nieuwe verhalen, nieuwe ontdekkingen,
aangepast aan de tijd en de plaats, afgestemd op de luisteraar.
Kortom: voor optimale trainingen wens ik trainers veel Tales & Theatre in hun trainingen toe!
VAN HARTE AANBEVOLEN:
- Vrijdag 24 mei Storytelling Event voor Trainers ... Volg het witte konijn- Zaterdag 22 juni De dans van de held ... Over Storytelling & Zelfregie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten