zondag 5 mei 2013

Tales & Theatre als Training Tool

Storytelling Event voor Trainers





Twee mooie workshops/semniars over Tales & Theatre als Training Tool
VAN HARTE AANBEVOLEN (volg de links voor info en aanmelden): 

- Vrijdag 24 mei Storytelling Event voor Trainers ... Volg het witte konijn!
- Zaterdag 22 juni De dans van de held ... Over Storytelling & Zelfregie


Tales & Theatre als Training Tool



Storytelling: narratieve benadering van trainingen
Wat ik zo boeiend in mijn werk als trainer van trainers (en docenten) vind, is de combinatie van persoonlijk contact met je cursisten en het gezamenlijk zoeken naar een gevarieerd aanbod van werkvormen.
In deze trainingen (Tales & Theatre als Training Tool) besteden we veel aandacht aan het leerproces in de ontmoeting tussen trainer en cursisten. Als didactische metafoor en als praktisch werkvorm maak ik daarbij steeds meer gebruik van technieken uit het verteltheater: breng het verhaal (de trainingsinhoud) dat je wilt delen met je cursisten zo, dat je contact maakt, dat je boeit en dat je uitdaagt om zelfstandig met de inhoud te gaan spelen. Besteed naast de inhoud ook veel aandacht aan vorm (hoe vertel je, hoe boei je) en interactie (hoe deel je).
Accepteer dat trainen ook verschillende elementen in zich heeft van een one(wo)manshow! Trainingen mogen best leuk zijn! Werkvormen die het plezier van de cursisten bevorderen werken beter.


Andere werkvormen
Tegelijkertijd ga ik in Tales & Theatre als Training Tool met trainers op zoek naar die andere werkvormen, specifiek gericht op trainingsdoel, leerproces, onderwerp en vakgebied. Er blijkt vaak veel meer mogelijk te zijn, dan je in eerste instantie denkt. Uiteraard biedt computer en internet talloze mogelijkheden; voor individueel en voor groepstrainingen. E-learning is hot!
Daar tegen overstaan allerlei werkvormen, die fysieke ondersteuning bieden  aan leerprocessen. Al zou het alleen al zijn de mogelijkheid om het interne leerproces van een cursist extern te verbeelden, bijvoorbeeld in tableaux vivants, het leerproces als avonturenverhaal.
Oude en nieuwe, traditionele en experimentele vormen kun je meestal vrij eenvoudig verbinden met hulp van bijvoorbeeld de leerstijlen (maar ook trainingsstijlen!) van David Kolb, de intelligentiesoorten van Howard Gardner,  het ànders denken van Eduardo de Bono en Keridwen’s De dans van de held.

Tales & Theatre
Is niet ooit het eerste verhaal ontstaan, toen het onbedwingbare verlangen bij de mens bovenkwam om te delen wat is geweest, wat nu is en wat straks mogelijk zal zijn? Zijn verhalen toen niet geëvolueerd tot genotvolle geschenken, die je dankbaar kunt uitdelen soms op de meest onverwachte momenten en  onmogelijkste plaatsen?
Zijn ze ook niet geworden tot bronnen ‘ter vermaeck ende lehring', tot inspiratiebronnen voor verandering en ontdekking? Biedt een goed verhaal tenslotte niet de magische mogelijkheid het onzegbare te zeggen, en om zowel in het hier-en-nu als ‘elders’ te zijn?

Het verhaal gaat, dat er ooit een vertelling is geweest over het ontstaan van de wereld. Deze vertelling is echter uiteen gevallen in ontelbare stukjes, door water, weer en wind verspreid tot in de uiterste hoeken van de aarde. En dan is dít wat vertellers van verhalen doen: zij gaan altijd weer op zoek naar verloren stukjes. Zij voegen de gevonden stukjes samen, transformeren ze elke keer weer tot weer nieuwe verhalen, nieuwe ontdekkingen, aangepast aan de tijd en de plaats, afgestemd op de luisteraar.

Kortom: voor optimale trainingen wens ik trainers veel Tales & Theatre in hun trainingen toe!   


VAN HARTE AANBEVOLEN: 

- Vrijdag 24 mei Storytelling Event voor Trainers ... Volg het witte konijn
- Zaterdag 22 juni De dans van de held ... Over Storytelling & Zelfregie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten